De la o vreme încoace oamenii noştri de afaceri au dat-o toţi cu utilizatea sintagmei „LUX” în publicitate şi denumiri de „branduri”. Oare să fim noi atât de limitaţi în imaginaţie când vine vorba de a da un nume companiilor sau întreprinderilor noastre? E suficient să mergi un cartier prin centrul Chişinăului şi vezi peste dot cuvântul „LUX” făcând parte dintr-o denumire de firmă sau alta.
Potrivit DEX-ului, cuvântul „LUX” semnifică un nivel de viață excesiv de costisitor, ceva ce nu reprezintă un lucru de primă necesitate; eleganță, somptuozitate, splendoare. Care a fost gândul celui de la “Daron LUX” când şi-a denumit astfel fabrica de biscuiţi. Se gândea poate: “OK, să hrănim copiii cu biscuiţi de lux”. Ce dracu, i-au frământat cu aluat din platină şi lapte de pinguini? Care-i luxul la un biscuit?
Sau ăştia de la Ranger LUX. Am rămas frapat. Băieţii vând haine specializate pentru vânat, pentru militari şi cei de la şantiere. Într-un cuvânt “SPIŢOVŞI”. Cei de la “BETON LUX” m-au dat gata. Cum poţi numi betonul drept un material de LUX??? E turnat cu nisip de Caraibe sau ce naiba?
La fel de frapat am rămas şi în momentul când am descoperit denumirea “Nicoleta LUX” pentru o farmacie veterinară?? Cu ce oare a greşit sărmana Nicoleta şi animelele ei?
În fine. În imagine sunt doar câteva exemple şi nu-mi propun să denigrez marfa sau serviziul prestart de o companie sau alta. Vorbesc doar de denumiri. Într-o ţară săracă de crapă piatra, precum este Moldova, cât de corectă din punct de vedere moral este utilizarea acestui cuvânt? Poate că unii agenţi publicitari gândesc că aceste trei litere combinate atrag imediat atenţia consumatorilor, că asta se vinde… Probabil. Dar nu ştiu cât de corect ar fi utilizarea acestui cuvânt pe o piaţă în care o bună parte din consumatori au buzunarele vânturate de nimic. Sau poate să schimbă toate denumirile de firme şi toponimele din ţară astfel ca să aibă cuvântul lux, cum ar fi: Ionel Lux, Franzeluţa lux, Piaţa Centrală Lux, PLDM lux, Lux PL, Costiujeni de lux, Guvern Lux, MOLDOVA DE LUX…
P.S.
Apropos. Anterior autorităţile din China au decis să interzică prin lege utilizarea cuvântului “LUX” în publicitate. Şi asta pentru a reduce risipa de bani dar şi pentru faptul că respectivul cuvânt, îi stresa pe oamenii sărmani, care ştiu sigur că nu vor putea nici peste o sută de ani să atingă acel mod de viaţă pe care-l presupune acest cuvânt. Poate să luăm şi noi un exemplu.
http://www.dcnews.ro/2013/02/china-interzice-cuvinte-precum-lux-regal-si-suprem-vezi-de-ce/