Ecografie​ (Editura Arc, 2024)

Într-un spațiu izolat, transformat în enclavă separatistă, se produc drame ce „colcăie” de-a lungul mai multor generații, o moștenire identitară reprimată și resimțită ca o teroare a istoriei. Protagoniștii acestui roman al lui Alexandru Popescu „Ecografie”, agresorul, pe de o parte, și victima, de pe alta, sunt aduși pe aceeași scenă, față în față din sentimente de dragoste sau din nevoia de identificare cu cel mai puternic, inventând din celălalt un ax interior. Narațiunea ne oferă posibilitatea să urmărim modulațiile conștiinței personajelor prinse în mrejele iubirii și urii, ale morții și vieții, în convulsiile dragostei și violenței, ale suferinței umane născute din fracturi identitare. Astfel, casa de sub agud devine speranța că neverbalizarea dramei interioare, nerecunoașterea vinei, dizolvarea traumelor părinților în „viitorul luminos” al copilului vor șterge urmele de sânge.
Nadejda Ivanov, critic literar

Prin Ecografie, Alexandru Popescu reia parcă, la alt nivel, firul narativ-tematic al romanului Montana (2022), strălucitul său debut. Și de data aceasta, tânărul prozator știe să construiască o intrigă plină de suspans, cu viraje bruște ale subiectului, aducând în prim-plan caractere puternice, bine conturate psihologic (Inga e un model definitoriu de personaj feminin!). E important să se știe că eroii prozei, pe lângă funcțiunea lor rutinar-domestică, au și o fină relevanță simbolică (chiar și copilul încă nenăscut!). Semnificație pe care fiecare cititor o va deduce corect dacă va fi pe aceeași lungime de undă cu autorul. Aș risca să afirm că Montana rezumă fapte, iar Ecografie sugerează soluții… Bune sau rele, va decide viitorul. Vă asigur că ritmul alert al narațiunii vă va capta de la prima pagină!
Eugen Lungu, critic literar


Cumpără cartea în Republica Moldova

Cumpără cartea în România

Adâncuri incolore​ (Editura Arc, 2023)

*roman selectat pentru adaptare în scenariu de film, alături de alte 9 texte literare, în cadrul laboratorului de dramaturgie cinematografică „LitFilm” (2023), inițiat de Asociația Cineaștilor Independenți din Republica Moldova „Alternative Cinema”.
*cartea a fost nominalizată la Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024 (România)

După Montana, Alexandru Popescu revine în forţă cu un nou roman, intitulat metaforic Adâncuri incolore. Proza e inspirată de realităţile basarabene de azi, societatea moldovenească ezitând la o răscruce a istoriei, urmând să aleagă între Est și Vest. Subiectul e axat pe un sat cu o denumire profund simbolică – Molda. În centrul comunei veghează bustul viteazului voievod Dragoș descălecătorul, iar administraţia locală se agită febril pentru a marca 600 de ani de la fondarea așezării. Atât doar că, după șase secole de existenţă, satul nu pare a avea viitor: tinerii îl părăsesc spre a-și căuta norocul în altă parte. Iar cei care rămân sunt înghiţiţi de mocirla unui trecut fără identitate descifrabilă. Energia istorică, lansată spre viitor sub egida emblemei voievodale, e sabotată de alcoolism, violenţă, hoţie, corupţie și alte racile sociale.

Acest plan al cotidianului imediat, brutal, plat și lipsit de viitor are o suprastructură aerată bine gândită și ingenios imaginată artistic: Iazul cel Vechi (un hidronim cu vetuste, dar sinistre conotaţii!…), care pare un monstru fantastic ce înghite făpturi omenești tinere (fază narativă ce ne amintește prin ceva de mitul Andromedei), șoimul e pasărea predestinării, nunta e un spectacol gălăgios și dezinhibat, dar cu final mioritic ș.a.m.d. Foarte subtil e jocul metaforico-simbolic derivat din acromatopsia de care suferă unul dintre eroii centrali ai prozei.
Eugen Lungu, critic literar  

Cumpără cartea în Republica Moldova

Cumpără cartea în România

roman de debut

Montana​ (Editura Arc, 2022)

*premiul „Cartea de debut” al Uniunii Scriitorilor din Moldova
*premiul pentru debut în literatură al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” (Chișinău)
*premiul pentru literatură al emisiunii „Vânturile, valurile” de la postul Jurnal TV (Chișinău)

*roman inclus în programul de lectură „Chișinăul citește” , ediția a XX-a (2023), al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” din Chișinău

„Avem prin Montana poate cea mai serioasă și mai veridică proză despre enclava numită Transnistria. În acest retard mezozoic, timpul a înghețat, conservând în glaciațiunea sa politico-socială realitățile sovietice de care noi am și început să uităm. Miezul narațiunii reface epic războiul din Transnistria, văzut cu ochii unui copil și sedimentat apoi în psihicul zdruncinat al adultului. Sângerosul conflict e derulat prin mai multe episoade sinistre succedate cinematografic. Autorul își conduce cu mână forte personajele, toate credibile ca profiluri umane și ca entități ficționale. Detaliile cu revers simbolic – ceasul  „Montana”gutuilecărțile tipărite cu caractere latine ș.a. – adaugă artisticitate prozei și mărturisesc în favoarea unui prozator pe deplin format, absolvit de ezitările noviciatului. Proza are antren, jocurile suspansului captivează și – mărturisesc eu, cititorul! – și că e unul dintre puținele noastre romane pe care nu vrei să le lași din mână.” 
Eugen Lungu, critic literar

Romanul Montana de Alexandru Popescu mi se pare, şi nu încerc deloc să exagerez, unul dintre debuturile memorabile în proza ultimului deceniu din Republica Moldova. E poate cel mai strălucit debut. Un roman dens, fără divagaţii supărătoare, bine scris, construit pe două planuri temporale care interacţionează armonios: pe de o parte, avem povestea unui copil dintr-un loc oarecum izolat din Bender, o „bază” cu vagoane şi linii de asamblare, care după perestroika se pomeneşte pe teritoriul unui stat autoproclamat, RMN, iar, pe de altă parte e istoria acelui copil devenit jurnalist în Anglia zilelor noastre, un jurnalist care a evadat din universul cenuşiu cvasisovietic al Benderului, dar care se adaptează cu greu stilului de viaţă şi tabieturilor occidentale. Există mult dramatism în roman, dar acesta e bine dozat, vocea naratorului e calmă, el lăsându-l pe cititor să sesizeze dramatismul situaţiilor. Sunt situaţii tulburătoare descrise cu multă fineţe, în stilul marilor scriitori.
Iulian Ciocan, scriitor

Cumpără cartea în Republica Moldova

Cumpără cartea în România

Scroll to Top